Of überhaupt beginnen, natuurlijk. Dat is nog moeilijker, want een nieuwe plek betekent dat je er een heleboel spullen die je al hebt gemakkelijk naartoe verhuist.

Maar wat heeft jouw onderneming precies nodig om vlekkeloos te kunnen functioneren? Dat is een vraag waar je voor jezelf een heel uitgebreid antwoord op moet kunnen geven. Niet in één adem, hoor: zet maar gewoon op papier, da’s veel overzichtelijker.

Want vanaf het prille begin moet je bedrijf al volledig operationeel zijn. Dat wil dan ook zeggen dat je niet de fout met maken door te denken: dat komt later wel. Want als één klein tandwieltje versleten is of zelfs in z’n geheel afwezig blijkt, kan het grotere raderwerk niet meer draaien. Oftewel, je hele hebben en houwen komt dan tot stilstand en dat kunnen je medewerkers en jij niet hebben. Laat staan je klanten!

Hiermee willen we het belang onderstrepen van de inrichting van een kantoor waarmee je perfectie nastreeft. Zorg ervoor dat je bedrijf loopt als een geoliede machine waarin ieder lid van je team zijn of haar werkzaamheden probleemloos kan uitvoeren en je klanten op hun wenken worden bediend. Zo faciliteer je groei en word je langzaam maar zeker één van de grote spelers in jouw branche! 

Daarom zijn we zo vrij geweest om een lijst samen te stellen waarin de meest gangbare zaken staan die de meeste ondernemingen nodig zullen hebben. Blijf echter jezelf en je directe (werk)omgeving afvragen wat er nog aan jullie geluk ontbreekt. Zo worden jullie extra snel die geoliede machine met een uitstekend gevulde vocabulaire… waar echter het woord ‘stoppen’ niet in voorkomt!

Bureaustoelen

Kwaliteit is duur, dat moge duidelijk wezen. Echter ga je niet voor tweederangs als het op kantoormeubilair aankomt. Jouw medewerkers – en jezelf, hallo! – verdienen dan ook het beste van het beste zodra het aankomt op comfort. Haal dan ook de beste bureaustoelen in huis die je maar kunt vinden, uiteraard bij een betrouwbare leverancier. Althans, in veel bedrijfstakken is werk achter een computer niet meer weg te denken. Je verwacht toch zeker niet dat dit artikel met behulp van een smartphone is getypt?! Nee hoor, hier kwam een pc aan te pas. Die staat op een stevig bureau, waar een comfortabele en verstelbare stoel voor werd geparkeerd.

Echter, als beginnend ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk de kosten kunnen drukken, zonder daarbij op kwaliteit in te leveren. Gelukkig dan maar dat je kunt kiezen voor tweedehands bureaustoelen die eerst grondig zijn nagekeken op mogelijke gebreken! Zo ben je overtuigd van waar voor je geld, maar houd je je uitgaven wel ruimschoots binnen budget.

Bureaus

Uiteraard haal je die stoelen niet in huis om je personeel daar races mee te laten houden. Hoewel, aansluitend op de vrijmibo…

Sorry, laten we ons focussen op ons verhaal. Voor zowel stoelen als de bureaus waarmee die gecombineerd worden, geldt dat verstelbaarheid een belangrijke factor is. Zo kan de gebruik(st)er zijn of haar favoriete zithouding zelf instellen! Iedereen heeft op dit gebied immers weer andere wensen, eisen en voorkeuren.

Nog een tip: kies tafels en zetels uit in dezelfde kleuren en uitvoeringen. Zo creëer je een uniforme uitstraling en krijgt geen enkele medewerker het gevoel dat hij of zij qua comfort en ergonomie wordt bevoor- of benadeeld.

En verder…

…wil je alle apparatuur in huis hebben waar jij tijdens een typische werkdag op moet kunnen vertrouwen. Niet alleen telefoons, computers, printers en andere randapparatuur maar ook elektriciteit, verwarming en verlichting. Oh ja, en een internetverbinding, ook heel belangrijk. Verder alle kantooraccessoires die een medewerker maar nodig heeft. Inventariseer dit goed, anders krijg je in de eerste dagen en weken alleen maar vragen en klachten over beperkingen in de manier waarop jouw mensen hun werkzaamheden uit kunnen voeren. We kunnen er niet genoeg op hameren, omdat te veel mensen deze fout maken: luister aandachtig naar je personeel!

heel veel succes met ondernemen.