Een goed bedrijfslogo ontwerpen is niet niks. Vaak komt er meer bij kijken dan je in eerste instantie zou verwachten. Het logo is toch wel datgene waar mensen jouw bedrijf als eerste aan herkennen. Een bedrijfslogo moet dan ook aantrekkelijk en herkenbaar zijn. Mensen moeten in één oogopslag kunnen zien met welk bedrijf ze van doen hebben. Vandaar dat het ontzettend belangrijk is om goed de tijd te nemen voor het ontwerpen van jouw bedrijfslogo. In deze blog lees je drie tips hoe je dit het beste kunt aanpakken. Lees snel verder!

Wees uniek en ga niet mee met vluchtige trends

Een hele belangrijke tip is: wees uniek en ga niet mee met vluchtige trends. Een goede eerste stap is om helemaal blanco te beginnen. Laat je dus niet inspireren door andere logo’s, maar begin helemaal bij nul. Ook is het aan te raden om te kiezen voor een duurzaam ontwerp dat nog jaren mee kan en niet volgend jaar alweer uit de mode is. Een bedrijfslogo kies je in principe voor een hele lange tijd, niet voor enkele jaren. Verwerk ook sowieso je bedrijfsnaam in het logo. Dit hoeft niet de hele naam te zijn maar kan ook een afkorting zijn, bijvoorbeeld van de beginletters.

Houd het simpel maar aantrekkelijk

Een goed bedrijfslogo is simpel maar aantrekkelijk. Simpel in die zin dat het niet te druk wordt met allerlei tierelantijntjes. Dit leidt namelijk alleen maar af van het verhaal dat je met je ontwerp wilt vertellen. Zorg er echter ook niet voor dat het logo te simpel wordt, want dan wordt het saai en zullen mensen jouw logo ook niet onthouden. Omdat vooral de kleurkeuze essentieel is, is het belangrijk om die kleuren te kiezen die passen bij jouw bedrijf en het soort product of dienst dat je aanbiedt. Elke kleur vertelt een ander verhaal en staat voor een bepaalde waarde. Zo staat wit voor puur en zuiver, zwart voor chique en sterk, rood voor liefdevol, blauw voor professionaliteit en groen voor gezondheid en milieubewust. Zorg er dus voor dat je logo een verhaal vertelt!

Laat je logo ontwerpen door een professional

Om kosten uit te sparen kun je ervoor kiezen om het heft in eigen hand te nemen en zelf je bedrijfslogo te ontwerpen. Vaak is dit echter niet aan te raden. Laat je logo liever ontwerpen door een professional die hier verstand van heeft. Wel is het natuurlijk van belang dat je weet wat je wilt uitstralen en wat jouw Unique Selling Points zijn. Alleen op die manier zal de professional in staat zijn om een uniek bedrijfslogo te creëren voor jouw bedrijf. Ben je niet tevreden? Laat het logo dan net zo vaak aanpassen totdat het aan jouw wensen voldoet. Want jij moet er uiteindelijk tevreden mee zijn.

Je hebt een goed logo, en nu?
Zodra je een goed logo hebt waar je 100 procent tevreden over bent, is het hoog tijd dat je de wereld kennis laat maken met jouw mooie nieuw ontworpen bedrijfslogo. En dus jouw bedrijf! Laat het logo eruit springen op je website en op je bedrijfspand. Deel visitekaartjes uit. En zorg ervoor dat jouw bedrijfslogo zichtbaar is op alle interne én externe communicatie. Verzend producten bijvoorbeeld niet in een standaard verzenddoos of kale brievenbusdoos, maar laat deze brievenbusdoos bedrukken met jouw logo, bedrijfsnaam of slogan. Zo weet je zeker dat je opvalt!