zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd. SEO staat voor Search Engine Optimization. Het zorgt ervoor dat je website wordt verbeterd. Het doel hiervan is dat je een hogere positie krijgt in zoekmachines zoals Google. Dit geldt voor de organische zoekresultaten. Hoog scoren door zoekmachine optimalisatie wil iedereen. De kans is dan groter dat mensen op je website klikken, omdat deze bovenaan in Google staat. Hoe werkt zoekmachine optimalisatie nu precies? 

Basis

De zoekmachine optimalisatie kent een basis. Deze basis bestaat niet alleen uit SEO, maar ook uit SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising. Beiden zijn onderdeel van zoekmachine marketing wat we ook wel Search Engine Marketing noemen, afgekort SEM. SEO is voor de organische content. Dit is de content die gemaakt is om een website of een pagina hoog te laten scoren in een zoekmachine op de zoekwoorden die voor deze website of pagina relevant zijn. SEA is voor de betaalde content. Dit zijn advertenties. 

Twee delen 

Daarnaast heeft SEO twee delen. Dat is enerzijds de on-page SEO en anderzijds de off-page SEO. On-page SEO heb je zelf in de hand. Dit zijn bijvoorbeeld je paginatitel, je zoekwoorden en je opmaak, maar ook je content. Off-page SEO zijn alle dingen die je niet zelf in de hand hebt. Ze dragen bij aan de populariteit van Google zoals bijvoorbeeld linkbuilding. 

Positie

Hoe zorgt Google er dan voor dat je een bepaalde positie krijgt? Dat doe Google aan de hand van een hele hoop factoren. De belangrijkste pijlers van Google zijn de techniek, de content, de betrokkenheid en de autoriteit. Met zoekmachine optimalisatie optimaliseer je deze vier dingen voor Google zo goed mogelijk. Techniek zorgt ervoor dat Google je pagina’s kan begrijpen. Content zorgt ervoor dat de inhoud van je pagina aansluit bij de zoekwoorden. Betrokkenheid is de relevantie van je website voor de gebruiker en autoriteit is de populariteit van je website. Hoe populairder je website is, hoe hoger je in Google komt. 

Algoritme

Ook werkt SEO op basis van een algoritme. Dit algoritme is het zoekmachinealgoritme. Het zorgt ervoor dat de pagina’s die het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker het eerst naar boven komen. De robot van Google komt naar je website toe en scant de website. De website wordt zo verwerkt in de inhoud van Google. De robot volt alle links op de website en is zo in staat om de inhoud te kunnen verwerken. De robots zijn constant bezig, dus je kan dagelijks je SEO verbeteren. Het is zelfs goed om dit een keer in de paar maanden te doen. Google houdt van nieuwe content.